Outsourcing usług korporacyjnych – jak to może przyspieszyć rozwój Twojej firmy? 

Rzeczywistością wielu przedsiębiorstw i organizacji jest ciągłe, codzienne zmaganie się z nadmiarem i niedoborem. Za dużo obowiązków, zadań i wyzwań i za mało zasobów by im wszystkim sprostać. Odpowiedzią, coraz popularniejszą wśród firm z każdej już niemal branży, jest outsourcing korporacyjny. 

Nie jest to ani pomysł ostatnich lat, ani nowe pojęcie. Pierwsze udokumentowane koncepcje, by część pracy danej firmy powierzyć komuś z zewnątrz, pojawiły się w fabrykach Henry’ego Forda. Od tego czasu minęło ponad 100 lat, a idea rosła w siłę, nabierała nowych kształtów i poszerzała pola działania. 

Czym jest outsourcing i jakie obszary działalności firmy można mu powierzyć?  

Outsourcing usług korporacyjnych to zlecenie części lub całości zadań zewnętrznej firmie. Sam termin jest połączeniem trzech angielskich słów: outside (zewnętrzny, na zewnątrz), resources (zasoby) oraz using (używanie, wykorzystywanie) i każde z nich definiuje czym w zasadzie outsourcing jest. Wykorzystywanie zewnętrznych zasobów do poprawy efektywności i wydajności swojej działalności stało się już standardem w biznesowym świecie. Obecnie nie ma takiego działu firmy, który nie mógłby skorzystać na tym rozwiązaniu. Outsourcing usług korporacyjnych z powodzeniem znajduje swoje miejsce w szkoleniach, obsłudze klienta, marketingu i reklamie, ochronie mienia czy logistyce. Jest niezastąpionym wsparciem w księgowości, kadrach i płacach (HR & Payroll), finansach i rachunkowości, usługach IT, controllingu i informacji zarządczej oraz audycie wewnętrznym firmy.  

Jakie korzyści niesie za sobą outsourcing dla rozwoju firmy?  

Na coraz większą popularność outsourcing korporacyjny zapracował sobie dostarczaniem firmom coraz liczniejszych korzyści. Dzięki zewnętrznej obsłudze zadań i procesów, przedsiębiorstwa mogą skupić się  na swoich celach strategicznych i rozwoju tego, na czym znają się najlepiej. Nie muszą martwić się o poszukiwanie najlepszych specjalistów na rynku i utrzymywanie całych kosztownych działów. To oznacza znaczną redukcję kosztów i oszczędności związane z rekrutacją, wynagrodzeniami większej niż w rzeczywistości potrzebna liczby pracowników, utrzymywaniem kosztownych działów i ich infrastruktury biurowej, technicznej oraz rozwojem i szkoleniem kadry. Jednocześnie mają zagwarantowany dostęp do eksperckiej wiedzy i specjalistycznego know-how najlepszych talentów. To wszystko składa się na strategię sukcesu przy optymalnym wykorzystaniu zasobów – szybszy rozwój firmy, wzrost wartości rynkowej i maksymalizacja konkurencyjności.  

Jakie są główne wyzwania i ryzyka związane z outsourcingiem?  

Oczywiście outsourcing korporacyjny ma też swoje wady, których wyeliminowanie lub zminimalizowanie przejmuje na siebie często zewnętrzny partner. Jedną z pierwszych wątpliwości, jakie przychodzą do głowy, jest obawa o utratę kontroli nad procesami. Solidny dostawca outsourcingu usług korporacyjnych ma w swojej ofercie takie rozwiązania, które pozwalają poczucie kontroli utrzymać. Stała, dobra komunikacja, zarówno w modelu stacjonarnym jak i zdalnym to podstawa do budowania zaufania. Do tego dochodzą narzędzia oferujące ciągły dostęp, podgląd i nadzór nad wszelkimi powierzonymi zadaniami wspomagane przez dostarczanie odpowiednich raportów. Outsourcing korporacyjny może budzić obawy także ze względu na udostępnienie zewnętrznej firmie poufnych danych, a zwłaszcza zagrożenie związane z ich wyciekiem. Temu stawić czoła może dostawca, który zainwestował w stworzenie wysoko wykwalifikowanego zespołu IT czuwającego nad cyberbezpieczeństwem.  

Jak wybrać odpowiedniego dostawcę usług outsourcingowych?  

Decydując się na outsourcing usług korporacyjnych dobrze jest poświęcić sporo czasu i uwagi na wybór rzetelnego dostawcy. W pierwszej kolejności należy zrobić dokładny research – sprawdzić fachowość firmy oferującej outsourcing korporacyjny, jej specjalizacje, doświadczenie w danej branży, dostępne referencje i certyfikaty oraz oczywiście ofertę, sposób działania i stosowane rozwiązania.  Tutaj warto postawić na partnera, który dysponuje zespołem ekspertów oraz stawia na wykorzystanie nowoczesnych technologii. Przed pierwszym spotkaniem i złożeniem oferty należy sprecyzować cele własnej firmy oraz oczekiwania i wymagania co do outsourcingu usług korporacyjnych. Jedną z ważnych decyzji jest wybór obszarów z którego powierzamy obowiązki zewnętrznemu podmiotowi. Może to być outsourcing księgowo-finansowy, outsourcing kadr i płac, transformacja cyfrowa w pełnej lub selektywnej wersji. Niezwykle istotnym elementem jest dokładne zaplanowanie procesu i przygotowanie swoich pracowników na zmiany. W BPION dbamy o to, by świadczony przez nas outsourcing usług korporacyjnych stał na jak najwyższym poziomie, ale także by komunikacja i współpraca z naszymi partnerami była płynna, jasna i nakierowana na wspólny cel – przyspieszenie rozwoju Twojej firmy. 

Kontakt:

Bartosz Sutkowski
Business Development Manager

Powiązane zagadnienia