5 korzyści z delegowania pracowników do pracy u klienta – jak to robić skutecznie?
12/2024
- BPiON
W świecie biznesu i zarządzania bardzo często stosuje się termin delegowanie zadań. To procedura, która polega na tym, że wykonanie danego obowiązku lub projektu powierza się osobie, która poradzi sobie z tym sprawniej. Ma na to więcej przestrzeni, umiejętności, wiedzy, kontaktów lub doświadczenia albo wszystkich tych elementów. Podobnie sprawa się ma z delegowaniem pracowników, którego celem jest zwiększenie efektywności lub w ogóle stworzenie możliwości prawidłowego wykonania zadania lub zadań.
Delegowanie pracowników do pracy w danej firmie polega na tym, że zewnętrzny ekspert staje się tymczasowym wsparciem w strategicznych projektach lub codziennych zadaniach. Korzyści z delegowania pracowników są błyskawiczną odpowiedzią na problemy, z jakimi boryka się dane przedsiębiorstwo. A powody, dla których firma decyduje się na takie rozwiązanie, są liczne i różnorodne. Oto niektóre z nich:
- natychmiastowe rozpoczęcie dużego projektu,
- brak wykwalifikowanych specjalistów na rynku,
- nagłe odejście pracownika,
- brak czasu, chęci i zasobów do przeprowadzania długotrwałej, wieloetapowej i kosztownej rekrutacji,
- brak potrzeby długotrwałego wiązania się z danym pracownikiem.
Bez względu na powód, największymi korzyściami z rozwiązania, jakim jest delegowanie pracowników, są obniżenie kosztów, możliwość kontynuowania działalności w obliczu problemów kadrowych, dostęp do szerokiej puli umiejętności, wiedzy i doświadczenia, dostęp do rozwiązań i narzędzi opartych na zaawansowanej technologii oraz efektywne wykorzystanie czasu i zasobów.
Korzyść 1 – delegowany pracownik oznacza oszczędności i obniżenie kosztów
Delegowany pracownik jest zawsze doświadczonym ekspertem wyposażonym w niezbędne umiejętności i najbardziej aktualną wiedzę na temat najnowszych przepisów, regulacji i procedur. Co więcej, jest gotowy do natychmiastowego wdrożenia i współpracy. Dzięki temu firma, która decyduje się na delegowanie pracowników do swojej pracy otrzymuje pakiet zalet, bez ponoszenia wszystkich pokaźnych, dodatkowych kosztów związanych z utrzymaniem pracownika na etacie. Nie ponosi wydatków związanych ze świadczeniami, szkoleniami, systemami motywacyjnymi i premiowymi. Jeśli delegowany pracownik ma wykonywać obowiązki związane z projektem tymczasowym, odpadają też wysokie koszty związane z budowaniem osobnego, dodatkowego stanowiska pracy i związanej z tym infrastruktury. Kolejne spore oszczędności pochodzą z tego, że niepotrzebna jest droga, wieloetapowa rekrutacja i czas spędzony na wdrożeniu nowego pracownika.
Korzyść 2 – delegowany pracownik daje możliwość kontynuowania działalności firmy w obliczu niedoborów kadrowych
Natychmiastowy dostęp do wykwalifikowanych, doświadczonych pracowników jest w obecnych czasach sporą zaletą. Do tej pory w obliczu potrzeby dodatkowego zatrudnienia lub odejścia pracownika lub jego/jej dłuższej nieobecności, jedną z niewielu opcji pozostawała rekrutacja. To rozwiązanie, które nie w każdej sytuacji spełnia oczekiwania. Nie jest bowiem żadną odpowiedzią na brak na rynku pracy specjalistów z odpowiednim doświadczeniem, wykształceniem i umiejętnościami. Ze względu na długi czas trwania nie jest też odpowiedzią w przypadku konieczności natychmiastowego, nieoczekiwanego rozpoczęcia danego projektu. Co więcej, wiąże się z długoterminowym zobowiązaniem, często wykraczającym poza to, czego firma potrzebuje i oczekuje. Korzyścią z delegowania pracowników jest zatem uniknięcie niepożądanych konsekwencji wszystkich tych przypadków. Delegowanie pracownika do pracy oznacza błyskawiczny dostęp do zasobów spełniających w danej chwili wymagania firmy. To z kolei umożliwia harmonijne, nieprzerwane kontynuowanie działalności.
Korzyść 3 – delegowanie pracowników daje dostęp do szerokiej puli umiejętności, wiedzy i doświadczeń
Delegowany pracownik do firmy nigdy nie jest kwestią przypadku. To przemyślany wybór oparty na znajomości potrzeb firmy jak i wiedzy, umiejętności i doświadczenia danego eksperta, tak by w jak najefektywniejszy sposób te potrzeby spełnił. Dostęp do wielu ról, bogatego know-how, konkretnych umiejętności i różnorodnego poziomu doświadczenia służy elastycznemu dostosowaniu i podjęciu decyzji zwiększającej wydajność i efektywność. Nie bez znaczenia jest także fakt, że delegowani pracownicy są zaznajomieni z aktualnym stanem prawnym, co zapewnia zgodność procedur z przepisami oraz lokalnymi i międzynarodowymi regulacjami.
Korzyść 4 – delegowanie pracowników idzie w parze z dostępem do innowacji i najnowszych technologii
Delegowanie pracowników, czyli korzystanie z ekspertów z zewnątrz ma jeszcze jedną wartość dodaną. Partnerzy outsourcingowi, którzy zapewniają dostęp do najlepszych specjalistów na rynku, zazwyczaj coraz częściej stawiają także na rozwiązania bazujące na nowych technologiach. Dzięki temu delegowanie pracowników do pracy w danej firmie przynosi też dodatkowy benefit w postaci wdrożenia i wykorzystania innowacyjnych systemów, oprogramowania i narzędzi. Firma zyskuje pewność nie tylko profesjonalnego wypełnienia powierzonych obowiązków, ale także wyposażenia w sprawdzone, innowacyjne rozwiązania.
Korzyść 5 – delegowanie pracowników pozwala na efektywne wykorzystanie czasu i zasobów
Jest to niejako korzyść, w której spotykają się wszystkie wymienione wcześniej zalety. Delegowanie pracowników do pracy pozwala firmie skupić się na kluczowych, strategicznych zadaniach, czyli na tych, do których została powołana. Jeśli swój wybór powierzymy rzetelnemu dostawcy usług outsourcingowych, możemy mieć pewność selekcji odpowiedniej osoby na poszukiwane stanowisko, z właściwymi zdolnościami komunikacyjnymi i umiejętnością samodzielnego rozwiązywania problemów. Oczywiście nawet w przypadku największego profesjonalisty niewykluczone jest nasze monitorowanie postępów i konstruktywny feedback. To wszystko daje gwarancję uzyskania jak największych korzyści z delegowania pracowników, harmonijnego funkcjonowania firmy i zwiększenia wydajności, efektywności i przewagi konkurencyjnej.
Jak BPION może pomóc?
Jako profesjonalni, godni zaufania dostawcy usług biznesowych,wiemy, z jakimi wyzwaniami zmagają się firmy nie tylko w obliczu wielkich projektów strategicznych, ale także codziennych, cyklicznych obowiązków. Znamy potrzeby naszych partnerów i wiemy jak częstym dylematem są kwestie związane z brakami kadrowymi. W BPION zdajemy sobie sprawę jak wielkie mogą być tego konsekwencje, ale też wiemy, jak tym konsekwencjom zaradzić w prosty, niemal natychmiastowy sposób. Dlatego nasi eksperci finansów, księgowości, kadr i płac (HR & Payroll) oraz administracji stanowią często tak niezbędne i tak oczekiwane wsparcie w czasach personalnych perturbacji w firmach naszych partnerów.
Delegowanie pracowników do pracy w sferze finansów i księgowości pozwala uporać się zarówno z powtarzalnymi zadaniami administracyjnymi, przygotowywaniem deklaracji podatkowych i raportów zarządczych, jak i wdrożeniem systemów ERP oraz stanowi wsparcie podczas kontroli podatkowej czy procesów due dilligence. Z kolei nasi eksperci kadr i płac w zależności od potrzeb partnera mogą pokierować zespołem, aby zapewnić ciągłość naliczania płac, jak również przejąć obowiązki zbierania danych, kalkulacji wynagrodzeń, przygotowania plików bankowych z przelewami czy raportowania do ZUS. Dział administracji odnosi korzyści z delegowania pracowników poprzez wsparcie przy obowiązkach związanych z aktami pracowniczymi w dziale HR, benefitami i innymi dokumentami. Ponadto, jako eksperci usług korporacyjnych, oferujemy usługi wsparcia profesjonalnego Dyrektora Finansowego (CFO), który dzięki szerokiej znajomości branży i spodziewanych wyzwań oraz współpracy z CEO zapewnia efektywną kontynuację prowadzenia biznesu.